tirsdag 23. april 2013

Produksjon og deling av video

Hvilket program bør jeg lage videoen i?
En av studieoppgavene mine var å lage en videosnutt på inntil 3 minutter. Vi kunne selv velge innhold og verktøy, lyd eller ikke lyd. Jeg ønsket å lage en instruksjonsvideo med skjermopptak fra et økonomiprogram jeg har jobbet med i mange år. Nedenfor har jeg skrevet om verktøyene jeg brukte og erfaringene med å lage videoen. Leksjonen i faget vårt, IKT i læring, hadde følgende forslag til skjermopptaksprogramvare:

Camtasia (Windows og Mac), gratis prøveperiode 1 måned
Jing, lettversjonen av Camtasia, gratis
Screencastomatic, gratis
Fraps, gratis
ScreenFlow (Mac)

Camtasia ble anbefalt som den beste for Windows. Jeg tenkte at lettversjonen Jing sikkert også måtte ha noe bra, så jeg valgte først Jing til å lage videoen i. Etter at jeg var ferdig oppdaget jeg at Jing-formatet ikke kunne lastes opp til YouTube. (Se avsnitt for utfordringer.) Selv om Jing-videoen kunne deles fra screencast.com på samme måte som fra YouTube, så ble ikke Jing-videoen mulig å se fra smarttelefon og nettbrett uten Adobe Flash. Jeg valgte derfor å lage videoen på nytt i SnagIt som jeg hadde fra før på min jobbPC. (Gratis prøveperiode i 30 dager)

Målgruppe for videoen 
Da jeg jobbet som konsulent med programmet Visma Global, var det alltid noen gjengangere av spørsmål. En av disse var endring av bilagsnummerserie ved overgang til nytt regnskapsår. Mitt mål var å lage en FAQ-video som kunne publiseres til kundene, og dermed redusere trafikk på telefonsupporten.
Her er videoen: For full skjerm, trykk nederst i høyre hjørne når filmen er startet. (Åpne i eget vindu)



Jeg har knyttet inn videoen på bloggen ved å lime inn embed-koden (inkluderingskode) direkte i HTML-koden. Det er det som gjør at jeg får opp ”avspillingsvinduet” kontra vanlig lenke. Faglærer Svend Andreas Horgen har laget en veiledningsvideo til hvordan dette gjøres på Blogspot. Ved å bruke embed-koden for videoen kan jeg publisere den mange steder, mens selve videofila kun ligger ett sted.

Fordeler med Jing
  • Gratis
  • Liten fil (2 MB) i forhold til SnagIt (47 MB)
  • Raskt nedlasting og installering av programmet Jing.exe
  • Enkelt å ta i bruk med informative tips
  • Innebygd opplasting til http://screencast.com/ ved å registrere konto
  • Generering av embed-kode og URL for inkludering og deling
Utfordringer med Jing
Jeg ønsket å ha med lyd for å forklare menyvalgene underveis i skjermopptaket. Men etter flere testopptak valgte jeg å kutte ut lyden. Den bærbare PCn min hadde for mye viftestøy og for dårlig innebygd mikrofon. Dette førte til at stemmen min ble veldig svak i forhold til andre ulyder fra maskinen. I tillegg ble lyden fra tastetrykk og museklikk veldig kraftig, så totalt sett ble det ikke noe bra med lyd. Jeg fant ikke noen mulighet i Jing for å legge på lyden i ettertid.

I og med at jeg kuttet ut lyden, ble behovet større for å bruke tekstbokser, men det fant jeg heller ingen muligheter for. Det ser ut for meg som all videoredigering må skje i Camtasia Studio, som er en del av fullversjonen. Det har jeg ikke testet ennå. For å løse behovet for informasjon til bruker, benyttet jeg et notatvindu i selve programmet jeg filmet.

Byttet videoprogram fra Jing til SnagIt på grunn av filformat
Det var ikke mulig å laste opp videofila fra Jing (SWF-format) til YouTube. Lovlige YouTube-formater er MOV, MPEG4, AVI, WMV, MPEGPS, FLV, 3GPP og WebM. Hvis jeg hadde valgt Camtasia, hadde jeg fått MPEG4-format og kunne benyttet YouTube. Siden YouTube kan benyttes fra smarttelefoner og nettbrett uten Adobe Flash, valgte jeg som nevnt å lage videoen på nytt i SnagIt. Dermed fikk jeg filformat AVI og kunne laste opp videoen til YouTube.

Konklusjon etter min første video 
Det var noe helt annet å produsere sin egen video kontra å bare dele noe som andre har laget. Da fikk jeg følt på kroppen ”nitti-kritti-tingene” som jeg gjerne ville løse, men som ble en utfordring fordi jeg ikke hadde godt nok verktøy. Men alt i alt fikk jeg løst det jeg ønsket, og lærte masse!

6 kommentarer:

  1. Et godt førsteforsøk, Fay!
    Videoen er ryddig og god, og du har et godt utsnitt av skjermen (fått med det viktige, og ingen svarte kanter). Jeg la spesielt merke til dine stødige og målbevisste musebevegelser, for det sleit jeg litt med når spenningen steg. Siden videoen din er mitt første møte med Visma Global, og er ment å brukes i opplæring, synes jeg det går litt fort innimellom. Men, et viktig poeng med video er at den kan stoppes.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for god tilbakemelding! Jeg fokuserte på å vise navigeringen slik at brukeren skal kunne følge med uten lyd. Interessant at du sier det med fart. Jeg var litt i tvil siden noen brukere kjenner programmet godt, mens andre trenger mer tid. Dette må også ses opp mot at slike FAQ-videoer ikke bør være for lange etter mitt syn.

      Slett
  2. Nyttig å lese om dine forsøk med ulike skjermopptakere. Jeg forsøkte selv Jing for noen år siden, men har ikke brukt det i ettertid. Jeg visste imidlertid ikke at videoer av denne typen ikke kan ses uten Adobe Flash, så takk for at du delte den:)
    Du ønsket i utgangspunktet å ha med lyd i videoen, og det tror jeg nok vil forsterke budskapet ditt. På den andre siden er videoen din ment for folk som kjenner Visma Global, og dermed er det ikke sikkert at behovet for en forklarende stemme er så stort. En opplæringsvideo trenger ikke nødvendigvis å være så komplisert, og man trenger kanskje ikke å bruke så store ressurser på å lage en som er god! Jeg har veldig stor tro på video som læringsverktøy.
    Skal sjekke ut Snaglt:)

    SvarSlett
  3. Jeg ble litt overrasket da jeg ikke fikk opp Jing-videoen på verken iPhone eller Samsung-brett, så da forstod jeg at YouTube er tingen! Lyd gjør jo videoen mer personlig og forklarende. På den annen side så passer det ikke for alle å ha lyden på når de er i kontorlandskap. Sånn sett bør en instruksjonsvideo kunne leve fint uten lyd hvis den har lyd, slik at brukeren kan velge selv om de vil ha lyd eller ikke. Det var iallefall meget lærerrikt å se hvor mye mer arbeid det ble når jeg skulle prate samtidig, så da vet jeg det til en annen gang.

    SvarSlett
  4. En kort kommentar til dete med å se opplæringsvideoer i kontorlandskap. Det er tre strategier:
    1. Kreve at brukeren hører lyden, så får heller de som synes de forstyrrer andre ta på seg headset
    2. Lage videoen uten lyd, og prøve å forklare godt med tekstbokser etc
    3. Lage videoen med lyd, men også bruke undertekster (mulighet på YouTube å legge til dette i ettertid). Da kan døve følge med på videoen, fordi alt som sies står som tekst under videoen, akkurat som teksting på en spillefilm! Du bør informere eksplisitt om at videoen har slike tekster, så seeren er klar over det.

    SvarSlett
  5. Takk for konstruktive tips! Undertekster på YouTube i ettertid var lurt.

    SvarSlett