mandag 22. april 2013

Hva har jeg lært om blogging så langt? Learning by doing!

Indoor skiing
Indoor skiing, Nationaal Archief,
Het Leven / Spaarnestad Photo, SFA022002872
Etter 2-3 blogginnlegg i anledning studieoppgaver, fant jeg det naturlig å oppsummere litt hva jeg har lært så langt. Det er riktignok tidlig i min ikke-så-planlagte-blogg-verden, men likevel viktig for egen læring. Noe som jo i denne fasen er hele poenget med bloggen. De siste ukene har jeg begynt å lese flere blogger. Først var det litt «deprimerende», for da oppdaget jeg mye jeg burde sjekket før jeg startet min egen blogg. He-he! På den annen side, så hadde jeg antakelig aldri kommet i gang med blogging hvis jeg skulle lest alt dette innen den tidsfristen jeg hadde i studiet mitt. Så jeg velger å se det positive i situasjonen: Studiet fikk sparket meg i gang med å blogge, og så praktiserer jeg learning by doing! 

Mine medstudenter og faglærer er tilgjengelige for spørsmål, og det er utrolig flott at så mange bloggere har delt sin kunnskap. Det holdt å klikke på noen av de første treffene på ulike Google-søk for å få masse gode tips som fersk blogger. Her er noen eksempler:

•    http://gjemmesiden.blogspot.no/2012/04/blogg-kanskje-det-viktigste-du-kan.html (Fra pensum)
•    http://www.gratisbloggkurs.no/
•    http://lettpanett.no/hjemmeside/6-bloggtips-for-nybegynnere/
•    http://www.media1norge.no/5_ting_a_huske_pa_for_du_starter_en_blogg_a139_s12.html
 

Jeg har bare så vidt begynt å lese på noe av dette, og gleder meg til å oppdage nye ting etter hvert som jeg får lest mer på sidene ovenfor.

Så – tilbake til det jeg spurte om: Hva har jeg lært om blogging så langt?
 
•    Det er gøy å blogge
•    Ting tar mye lenger tid enn jeg tror
•    Jeg burde lest mer om blogging før jeg startet
•    Det er utrolig lærerikt (eller lærerIKT!) å lese andre sine blogger
•    Learning by doing fungerer godt for meg
•    Jeg ønsker å utvide innholdet på bloggen på sikt
•    Jeg ville kanskje valgt Wordpress som plattform hvis jeg hadde hatt bedre tid og tilgang til webtjener


Når det gjelder tiden jeg bruker, så undervurderte jeg kraftig hvor lang tid det tar fra jeg får en idé til innlegget er ferdig publisert. Det har dukket opp nye spørsmål for hvert innlegg, og noe av dette har jeg brukt mye tid på å løse for å lære. Det har vært ting som font på teksten jeg kopierer inn fra Word, endringer på font i blogginnlegget, hvordan finne gode bilder som er lovlige å bruke, plassere bildet der jeg ønsker m.m. Foreløpig har jeg klart meg uten for mange endringer direkte i HTML-koden. Jeg er spent på om jeg får større behov for det etter hvert siden HTML-endringer kan være svært tidkrevende. (For en som ikke driver med det til daglig.)
 

Valg av plattform ble min første utfordring, både før og etter opprettelse av bloggen. Dette har jeg skrevet om i eget blogginnlegg Blogspot vs. Wordpress  - Hva passer best for meg? hvor jeg reflekterer litt over hva jeg valgte, hvorfor og om jeg skulle bytte plattform underveis.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar