mandag 1. april 2013

Formativt bruk av digitale tester

Innledning
Dette er svar på øving 2 i faget IKT i læring våren 2013 ved HIST. Oppgaven går ut på å beskrive tre ulike opplegg på formativt bruk av digitale tester i undervisning. Formativ vurdering er opptatt av læringsprosessen, og dialogen mellom lærer og elev står i sentrum.  

Det første av mine tre undervisningsopplegg, er en uformell spørreundersøkelse for de nye konsulentene i forkant av første leksjon. Undersøkelsen er laget både for å oppnå refleksjon hos konsulentene, samt for å gi meg som lærer en pekepinn om forkunnskaper. Den andre delen er en øvingsoppgave relatert til teorien om faktureringsrutiner i første leksjon. I den tredje delen skal de nye konsulentene lage et intervju med en seniorkonsulent som de skal publisere på It’s Learning. (Det er ikke beskrevet i denne bloggen.) Spørreundersøkelsen og øvingsoppgaven er beskrevet med noen skjermbilder lenger ned i denne bloggen. Testene er laget i verktøyet It’s Learning. Nedenfor har jeg beskrevet kontekst, mål, forberedelser, gjennomføring, fordeler og fallgruver med de digitale testene i mitt undervisningsopplegg «Konsulentskolen». Til slutt har jeg reflektert litt over hva som skal til for å lage digitale tester, samt hva som må til for en vilkårlig lærer for å ta det i bruk.

Kontekst
IT Firma AS har en gruppe med nyansatte IT-konsulenter som har fått sin første jobb etter studiene. Som leder skal jeg bruke It’s Learning (som eksempel på et lignende system for digitale tester) for å undervise dem i den økonomiske og administrative delen av å jobbe som IT-konsulent mot sluttkunder. Dette er en del av et større opplegg i «Konsulentskolen» som kjøres for nye konsulenter i vår bedrift. Konsulentene jobber fra ulike geografiske kontorer, og møtes fysisk noen få ganger i måneden. Jeg har valgt å benytte både undersøkelser og tester som verktøy i It’s Learning.

Overordnet mål
Etter gjennomføring av alle moduler i «Konsulentskolen» skal konsulentene være i stand til å skape sine egne konsulentoppdrag samt fakturere 100 % av konsulentbudsjettet.  De skal kjenne til avtaleverk i forhold til timeregistrering, fakturering, brukerstøtte og konsulentoppdrag.

Krav til forberedelser fra læreren
Kjenne til bruk av digitale tester i verktøyet It’s Learning. Kjenne teorien godt i forhold til leksjonene som er laget til denne delen av «Konsulentskolen».

Gjennomføring
De nye konsulentene får utdelt nye leksjoner ca annenhver uke i løpet av «Konsulentskolen». All undervisning foregår via It’s Learning som tenkt verktøy for digital undervisning. De tre undervisningsoppleggene publiseres på It’s Learning med tidsfrist for gjennomføring.

Fordeler med opplegget og pedagogiske gevinster med de digitale testene

  • Lærestoffet blir repetert
  • Læreren sparer tid på retting
  • Det er enkelt å gjenbruke testene
  • Man bygger opp kunnskapsprofiler
  • Man kan teste både i dybde og bredde
  • Man kan antyde suksess i kommende fag
  • Testene kan gjennomføres uavhengig av tid og sted
  • Sterke og svake sider blir mer synlig gjennom ulike tester
  • Læreren får tilbakemelding på relevans og vellykkethet i undervisningen
  • Det skapes motivasjon både blant de nye konsulentene (elevene) og lærerne
  • De nye konsulentene får tilbakemelding (automatisk og manuelt) hvor innsats må settes inn
  • Resultatene kan analyseres i rapporteringsverktøy, som gir godt grunnlag for å øke kvaliteten på testene i fremtiden.

Fallgruver
I vår bedrift har vi ikke bonuslønn. Det betyr at enkelte konsulenter kan ha manglende motivasjon for å fakturere budsjettet sitt, og derav ikke er så interessert i leksjonene som går på dette med timeføring og fakturering. Dette prøver jeg å flette inn i ulike oppgaver ved å sette fokus på hvilke fordeler det gir når alle når målet sitt.

De testene som er laget så langt i dette undervisningsopplegget, er ment for individuell læring. Dette fordi de fleste av de nye konsulentene sitter på ulike lokasjoner, men mest fordi de skal lære seg å jobbe selvstendig fordi de fleste av konsulentoppdragene er «enmannsoppdrag» i starten av konsulentkarrieren. Utover i «Konsulentskolen» vil de også få oppgaver som de kan løse i grupper. Noen av de nye konsulentene er kanskje godt vant med å jobbe i grupper fra studiene, og kan kanskje oppleve de individuelle oppgavene som kjedelig hvis de må utføre testene helt alene. Motivasjonen og årsaken for å jobbe alene kontra å samarbeide i grupper vil bli tatt opp i senere moduler. En annen fallgruve kan være at de flinkeste konsulentene synes oppgavene er for enkle. Hvis noen av konsulentene ikke har tilgang til testene, er det en showstopper. Læreren sjekker det ut før første øving publiseres.

 

Noen skjermbilder fra spørreundersøkelsen 

Nedenfor har jeg klippet ut noen av spørsmålene i den innledende spørreundersøkelsen i forkant av første leksjon. Undersøkelsen har 9 spørsmål og er i hovedsak laget for gi de nye konsulentene en myk start før første leksjon. Undersøkelsen tar bare noen få minutter og krever ingen forkunnskaper. Nederst i det første skjermbildet kan jeg se når de ulike har gjennomført undersøkelsen. Jeg har satt opp at undersøkelsen kan tas fra en ekstern webadresse slik at de ikke trenger å være pålogget It’s Learning i tilfelle noen har problemer med det i starten. Jeg har også valgt at de kan svare anonymt. 





Noen skjermbilder fra testen

Nedenfor har jeg vist noen skjermbilder fra øvingsoppgaven på teori fra leksjon 1 om faktureringsrutiner for konsulentene. Testen har 11 spørsmål. Både i denne testen og i den innledende undersøkelsen ovenfor har jeg variert mellom ulike spørsmålstyper som flervalg, enten/eller, kortsvar (fritekst), flere svar og rekkefølge-svar. Dette for å skape motivasjon for brukeren via variasjon og interaksjon. Når testen er fullført, får konsulenten automatisk tilbakemelding på hvilke svar som er rett og galt og oppnådd poengsum. Se siste skjermbilde. De kan klikke på fliken for «Detaljerte resultater» for å se hva som er feil på hvert spørsmål. Testen kan tas tre ganger slik at konsulenten selv kan prøve å finne korrekt svar via flere forsøk.

















Refleksjon – Hva kreves for å lage digitale tester?

Jeg var litt spent på om det var vanskelig å lage digitale tester på It’s Learning. Som student har jeg aldri vært på «lærersiden» i verktøyet. Via denne oppgaven fikk jeg tilgang til å lage egne digitale tester som «lærer», og fikk dermed et helt annet bilde av de mange mulighetene i verktøyet.

Jeg startet med å se på denne korte videoen (åpne i nytt vindu) fra faglærer Svend Andreas Horgen på YouTube om hvordan man lager undersøkelser på It’s Learning:


Det som straks slo meg, var at det så veldig intuitivt ut på videoen. «No probs» tenkte jeg, og gikk straks i gang med å lage både undersøkelse og test med noen tullespørsmål. Jeg brukte videoen underveis for å titte på hvordan ulike spørsmålstyper ble laget. Etterpå tok jeg testen selv for å teste spørsmålene og sjekke hvordan resultatene ble publisert. Jeg kjørte testene flere ganger med både gale og korrekte svar for å se hvordan det slo ut.

Rent teknisk synes jeg det var enkelt å lage de ulike spørsmålene på It’s Learning. Hver spørsmålstype var godt forklart med hjelpetekst, og skjermbildene var lett å forstå. Det jeg brukte mest tid på, og som jeg synes var mest krevende, var å formulere gode spørsmål som skal være pedagogiske. Er det mest læring i å svare ja/nei? Formulere en egen tekst som svar? Kunne velge mellom flere svaralternativer? Flytte rundt på bokser? Hva har jeg lært mest av selv på lignende type tester? Disse spørsmålene fant jeg ikke noen gode svar på, annet enn at jeg synes jeg har lært litt av alle typer spørsmål jeg selv har hatt opp gjennom årene. Jeg konkluderte med min egen erfaring som student at jeg selv liker å få varierte oppgaver og spørsmålstyper for ikke å bli lei. Derfor satset jeg på å formulere spørsmål i nesten alle spørsmålskategorier i håp om at brukeren, det vil si de nye konsulentene, ikke skal kjede seg for fort. Jeg passet også på å variere spørsmålstypene gjennom testene. Om spørsmålene er pedagogiske er en helt annen sak, og noe jeg ikke er i stand til å bedømme selv. Dette må jeg lære mer om etter tilbakemeldinger fra andre, siden jeg ikke har noen lærererfaring selv. 

Hva skal til for å ta i bruk digitale tester?

Hvis jeg skal si noe om hva som kreves av en vilkårlig lærer for å ta i bruk tester, så må det være følgende etter denne erfaringen: 
  • Finn en pålitelig supportkilde, for eksempel en kollega
  • Se på tester som er laget av andre
  • Bruk ulike instruksjonsvideoer eller andre kilder for å komme i gang
  • Prøv og feil!
  • Be om tilbakemeldinger fra kollegaer og elever
  • Hvis ingen av dine kollegaer har erfaring på bruk av digitale tester, ta initiativ til opplæring

For å lykkes med digitale tester tror jeg motivasjonen er det aller viktigste. De tekniske verktøyene blir bare bedre og bedre, og er enkle å bruke. Man trenger i alle fall ikke å være IT-nerd for å gå i gang! Jeg vil tro at det er kreativiteten (eller mangel på) som styrer hvor bra resultatet blir. Det kan også være tidspress for den enkelte lærer som gjør at dørstokkmila blir lang hvis man ikke har benyttet digitale tester før. Det vil også spille inn hvilket miljø det er på arbeidsplassen i forhold til bruk av digitale tester. Hvis ingen bruker det blir det kanskje tungt å være den første. Eller kanskje du rett og slett skal se på det som en ny utfordring og være pioneren for digitale tester på din arbeidsplass?



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar