tirsdag 18. juni 2013

Hvordan bruke Google Docs og SlideShare

En av leksjonene i faget IKT i læring handler om Web 2.0 og hvordan vi kan bruke SlideShare for å dele presentasjoner. Som svar på en av øvingsoppgavene har jeg valgt å skrive litt om Google Docs som er en av mange Web 2.0 tjenester. Istedenfor å skrive det direkte i dette blogginnlegget, har jeg laget en kort presentasjon som jeg har delt på SlideShare:


Man kan si at Web 2.0 er en videreføring av Web 1.0 hvor brukeren passivt leste innholdet på en webside. I Web 2.0 er brukeren aktiv og bidrar til innhold. For eksempel i sosiale medier og på YouTube. Faglærer Svend Andreas Horgen har en lengre artikkel Web 2.0 - Nye muligheter iundervisning.

Jeg har tilgang til Google Docs fordi jeg har en Gmail-konto fra før. Jeg kan dele dokumenter, regneark og presentasjoner med andre hvor vi kan redigere det samme dokumentet samtidig. Siden fila er lagret hos Google, trenger jeg ikke ha Word på den maskinen jeg skriver på. Dermed kan jeg jobbe med dokumentet fra hvor som helst. Det er verdt å merke seg at Google Docs ikke er det samme som Microsoft Word, og har bare noen få redigeringsmuligheter. Dog er det en flott mulighet til å skrive ren tekst og gjøre enkle redigeringer via web. Særlig når man skal jobbe flere sammen, eller bare bruke det som backup og lagringssted i skyen når man jobber fra flere enheter som PC, mac eller nettbrett. Eksempel på bruk kan være studenter som jobber sammen på en gruppeoppgave fra ulike geografiske steder. På jobben kan det være flere kollegaer som skal skrive i samme dokument fra ulike avdelingskontorer, hvor noen kanskje er på reise og ikke har utstyr eller tilgang til standard påloggingskanal til jobbnettverket. Enten man har Google-konto fra før eller ikke, er det ganske raskt å komme i gang med Google Docs. Det kan f.eks. inngå som en opplæringsoppgave for nye studenter eller for nyansatte i bedriften.


Søkefelt i SlideShare
Søkefelt i SlideShare




SlideShare er et gratis verktøy for å dele presentasjoner. (”lysbilder/slides”) For å komme i gang leste jeg artikkelen Hvordan brukeSlideshare. Kort fortalt så oppretter man en brukerkonto på http://www.slideshare.net/ og laster opp de presentasjonene man vil dele. Akkurat som for Google Docs er det greit å ha presentasjonen ett sted, og man velger selv om den skal være privat eller offentlig tilgjengelig. Når man skal dele presentasjonen, limes embed-koden inn på websiden som jeg har gjort ovenfor. Man kan søke opp andres presentasjoner via ulike kategorier eller fritekstsøk. Jeg søkte etter Google Analytics og fikk opp mange presentasjoner som kan hjelpe meg i videre læring.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar